Melden problemen met verhuurder en/of te hoge huurprijs
Sinds 1 juli 2024 geldt de Wet betaalbare huur. Deze wet beschermt huurders beter tegen een te hoge huurprijs. Houdt de verhuurder zich niet aan deze wetgeving? Dan kun je dat melden bij de gemeente. De Wet betaalbare huur kan gezien worden als een uitbreiding van de Wet goed verhuurderschap, die op 1 juli 2023 is ingegaan.
Huurprijscheck
Huurt u een woning van een particuliere verhuurder en bent u van mening dat u teveel huur betaalt? Doe dan eerst zelf de huurprijscheck op de website van de Huurcommissie.
Melding bij gemeente
Betaalt u inderdaad teveel? Ga dan eerst het gesprek aan met de verhuurder. Komen jullie er samen niet uit? Maak dan een melding via onderstaand formulier, zodat de gemeente (waar nodig) kan ingrijpen.
Problemen met particuliere verhuurder
Zoekt of huurt u een woning van een particuliere verhuurder? En vindt u dat de verhuurder discrimineert of bedreigt, een te hoge borg vraagt of oneerlijke servicekosten rekent? Dan kunt u daar een melding van maken via bovenstaande knop. U kunt ongewenst gedrag van een verhuurder melden als:
- U een particuliere huurwoning zoekt (niet van een woningcorporatie);
- U een woning huurt van een particuliere verhuurder of verhuurbemiddelaar. Een verhuurbemiddelaar brengt huurders in contact met particuliere verhuurders;
- U een buitenlandse werknemer bent met een werk-huurcontract. U werkt en woont dan vaak via een uitzendbureau.
Let op: huurt u van een woningcorporatie? Meld uw klacht dan bij de corporatie die de woning verhuurt. Die behandelt de klacht zelf. Voor de gemeente Bunschoten zijn dat G&O en Omthuis.
Verschillende situaties
In de volgende situaties kunt u een melding doen van ongewenst gedrag.
De verhuurder:
- Discrimineert u;
- Bedreigt u of maakt u bang;
- Vraagt een te hoge borg (meer dan 2 maanden kale huur);
- Vraagt een te hoge huurprijs;
- Maakt geen schriftelijk huurcontract;
- Geeft u geen goede informatie over:
- Uw rechten en plichten bij de huur van de woning (die niet in het huurcontract staan);
- De hoogte van de borg en wanneer u die terugkrijgt als het huurcontract stopt;
- Informatie over hoe u met de verhuurder in contact kunt komen;
- Contactinformatie van het meldpunt ongewenst verhuurgedrag;
- De servicekosten: u moet een compleet overzicht van de kosten krijgen.
De verhuurbemiddelaar:
- Vraagt bemiddelingskosten.
Let op: doet u een melding in het kader van discriminatie? Dan kunt u uw melding direct doen bij Art. 1 Midden-Nederland.
Na uw melding
U krijgt automatisch een bevestiging per mail van uw melding. De gemeente beoordeelt uw melding zo snel mogelijk. Een medewerker van de gemeente bespreekt met u hoe zij de situatie kan aanpakken. Hoelang de aanpak van de melding duurt, hangt af van de situatie. Het is niet altijd mogelijk om u daarover te informeren, bijvoorbeeld omdat u de melding anoniem deed.
Blijkt na uw melding dat de verhuur van de woning niet voldoet aan de regels? Dan kan de gemeente de verhuurder verplichten om de woning volgens de regels te verhuren. Of zij geeft de verhuurder een boete. Als de situatie niet heel dringend is, controleert de gemeente de melding later.
Meldingen controleren
De gemeente kan niet alle meldingen controleren, gebruiken of oplossen. Soms moet zij een dossier maken en dat kost tijd. Goede meldingen zijn daarom erg belangrijk. Meldingen van ernstige situaties en meldingen met goede informatie pakt de gemeente altijd op.