Melden problemen met verhuurder en/of te hoge huurprijs
Sinds 1 juli 2024 geldt de Wet betaalbare huur. Deze wet beschermt huurders beter tegen een te hoge huurprijs. Houdt de verhuurder zich niet aan deze wetgeving? Dan kun je dat (eventueel anoniem) melden bij de gemeente. De Wet betaalbare huur kan gezien worden als een uitbreiding van de Wet goed verhuurderschap, die op 1 juli 2023 is ingegaan.
Huur je een woning van een particuliere verhuurder en ben je van mening dat je teveel huur betaalt? Doe dan eerst zelf de huurprijscheck op www.huurcommissie.nl. Betaal je inderdaad teveel? Ga dan eerst het gesprek aan met de verhuurder. Komen jullie er samen niet uit? Maak dan een melding via het meldpunt, zodat de gemeente waar nodig kan ingrijpen.
Wet goed verhuurderschap
Zoek of huur je een woning van een particuliere verhuurder en vind je dat de verhuurder je discrimineert of bedreigt, een te hoge borg vraagt of oneerlijke servicekosten rekent? Dan kun je daar ook een melding van maken bij de gemeente via eerder genoemde website. Daar vind je eveneens een compleet overzicht van de verschillende situaties waarvoor je een melding kunt doen.
Woningcorporatie
Let op: huur je van een woningcorporatie? Meld je klacht dan bij de corporatie die de woning verhuurt. Die behandelt de klacht zelf. Voor de gemeente Bunschoten zijn dat Woningcorporatie G&O en Omthuis.
Na je melding
Je krijgt automatisch een bevestiging per mail van de melding. De gemeente beoordeelt je melding zo snel mogelijk. Een medewerker van de gemeente bespreekt met jou hoe zij de situatie kan aanpakken. Blijkt na je melding dat de verhuur van de woning niet voldoet aan de regels? Dan kan de gemeente de verhuurder verplichten om de woning volgens de regels te verhuren. Of zij geeft de verhuurder een boete.